لایه های پوست :


پوست از 3 لایه اصلی تشکیل شده است: اِپیدرم، دِرم و هایپودرم.


اپیدرم:

بیرونی ترین لایه پوستی که بسیار محکم است و باعث می شود بدن از هم متلاشی نشود، مویرگ خونی ندارد. تقسیم سلولی یا نو شدن پوست در این لایه اتفاق می افتد. عمر لایه اپیدرم بین 3 الی 4 هفته است.

درم:

اصلی ترین و حیاتی ترین لایه پوستی است. 5 تا 7 برابر ضخیم تر از اپیدرم است. مویرگ های خونی، رشته های عصبی و حسی، غدد چربی و عرق، فولیکول های مو و ناخن در آن قرار دارد. شبکه محکمی از رشته های پروتئینی کلاژن و الاستین در این لایه می باشد که به صورت رشته های در هم تنیده هستند. منبع ذخیره آب پوست در این ناحیه قرار دارد.

هایپودرم:

عمقی ترین لایه پوستی است. اتصال پوست به بافت های ماهیچه ای توسط این لایه صورت می گیرد. در این لایه سلولهای فراوان چربی که باعث خاصیت ارتجاعی بالا، ضربه گیری، حفظ مویرگ های خونی و پایانه های عصبی هستند وجود دارند. چربی یک عایق حرارتی است که اجازه خروج حرارت بدن را از پوست نمی دهد و ضربه گیر است. به جز اطراف چشم، همه ی جای پوست این لایه را دارد به همین دلیل پوست دور چشم در همه ی انسان ها نرمال است و چون لایه هایپودرم را ندارد مستعد تیرگی است و در برابر ضربه و ماساژ و ... حساس است و نیاز به مراقبت خیلی بیشتری دارد. بیشترین قسمت هایپودرم در کف دست و کف پاست.